Matematyka
2 czerwca na terenie naszej szkoły odbył się festyn, który przyciągnął wielu uczniów, rodziców i sympatyków szkoły. Wśród licznych atrakcji uwagę przyciągało stoisko promujące projekt Erasmus+.
Na odwiedzających czekały matematyczne wyzwania z nagrodami – każdy mógł spróbować swoich sił w rozwiązywaniu zadań logicznych i zdobyć drobne nagrody. Nie zabrakło również słodkich hiszpańskich przysmaków, które serwowano w ramach promocji współpracy międzynarodowej.
Hiszpania zajmuje szczególne miejsce w naszych działaniach – od lat współpracujemy ze szkołą w Walencji. Wspólnie realizujemy kolejny już projekt eTwinning „Think! Create! Share!”, a w marcu tego roku grupa naszych uczniów odwiedziła partnerską szkołę w Walencji. Już teraz czekamy na październik, kiedy gościć będziemy eksperta z tej placówki w ramach kolejnych działań projektowych.
Dziękujemy wszystkim, którzy zaangażowali się w przygotowanie festynu i odwiedzili nasze stoisko Erasmus+!
19 maja w naszej szkole odbyła się XV edycja Zlotu Samorządów Uczniowskich, w której wzięli udział uczniowie i nauczyciele z 54 szkół z całego województwa śląskiego.
W ramach wydarzenia zorganizowano warsztaty matematyczne zarówno dla uczniów przyjezdnych, jak i gospodarzy. Uczestnicy m.in. wzięli udział w matematycznym escape roomie – zespołowej grze logicznej, podczas której krok po kroku rozwiązywali zagadki prowadzące do odkrycia finałowego rozwiązania. Ponadto wykonywali obliczenia na abakusie, odwzorowywali figury z wykorzystaniem klocków manipulacyjnych, tworzyli kartki prezentowe techniką haftu matematycznego oraz rozwiązywali różnorodne zadania logiczne i matematyczne.
Zajęcia rozwijały kluczowe umiejętności matematyczne: wyobraźnię przestrzenną, logiczne myślenie, umiejętność analizy schematów oraz kreatywność. Była to nie tylko cenna forma nauki, ale i inspirująca okazja do współpracy i integracji młodzieży z różnych szkół.
Przed Świętami Wielkanocnymi uczniowie klas 4-8 wzięli udział w zabawie świąteczno-matematycznej. Najpierw należało znaleźć wydrukowane pisanki ukryte na terenie szkoły a następnie rozwiązać zadania które były zapisane na pisankach. Zadania dotyczyły różnych działów matematyki a poprawne rozwiązanie pozwalało wirtualnie uwolnić wielkanocnego zajączka. Każda okazja jest dobra na uczenie się poprzez zabawę.
Dzięki dotacji otrzymanej w ramach projektu Erasmus+ zwiększyły się zasoby szkoły w dziedzinie matematyki. Zostały zakupione pomoce dydaktyczne takie jak: prostokątny układ współrzędnych, demonstracyjny metr sześcienny, gry dydaktyczne pentomino i domino ułamkowe, pieczątki ułamkowe, magnetyczne figury geometryczne oraz karty Grabowskiego do nauki tabliczki mnożenia, dodawania i odejmowania oraz logiczne łamigłówki.
Już tradycyjnie 14 marca obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Liczby Pi. W tym roku połączyliśmy święto matematyczne z nauką języka angielskiego, ponieważ nasza szkoła bierze udział w projekcie Erasmus+. Uczniowie mogli zapoznać się z ciekawostkami na temat liczby Pi zarówno w języku polskim jak i angielskim. Klasy 4-8 zmagały się w napisaniu jak największej ilości słów zaczynającej się na PI, klasy dwujęzyczne pisały słowa w języku angielskim. Efektem były piękne plakaty, które zdobiły szkolną aulę. Można było również podziwiać prace uczniów wykonane haftem matematycznym, a ponieważ PI wiąże się z kołem, to wszystkie prace były wykonane w tym właśnie kształcie. W dniu dzisiejszym chętni uczniowie wzięli udział w quzie kahoot. Dziś PI można było zobaczyć wszędzie nawet na ubraniach uczniów i nauczycieli. Na koniec na wszystkich czekała słodka niespodzianka w postaci PI-ciasteczek. Happy PI Day.
W naszej szkole już po raz kolejny obchodziliśmy Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia (14th World Multiplication Table Day). Matematyczne święto trwało cały tydzień, a każdego dnia przygotowane były różne atrakcje. Na początek zmagania z tabliczką mnożenia na czas we wszystkich klasach były nie lada wyzwaniem, ale wszyscy znakomicie sobie poradzili. Na szkolnych korytarzach można było przyswoić sobie działania, czytając zabawne rymowanki.
Nie mogło również zabraknąć zmagań w układaniu wieży z kubeczków – te zawody to przede wszystkim dobra zabawa, ale też egzamin z cierpliwości, bo znaleźć ten jeden kubeczek spośród setki innych to naprawdę wyzwanie. Uczniowie brali udział również w teście online z Kartami Grabowskiego, korzystając z kodów QR wiszących na tablicy ogłoszeń.
Nowością tegorocznego tygodnia matematyki była gra „Muchy” – zadanie polegało na odnalezieniu muchy z odpowiednim wynikiem i klepnięciem poprawnej odpowiedzi packą.
Piątkowy finał akcji to przede wszystkim Patrole Egzaminacyjne pod hasłem „Młodsi sprawdzają, czy starsi tabliczkę mnożenia dobrze znają”. Z samego rana młodzi egzaminatorzy przepytywali rodziców, nauczycieli i pracowników szkoły, a w czasie przerw swoich kolegów i koleżanki. Testy poszły bardzo dobrze, a jako dowód zdanego egzaminu każdy otrzymał odznakę eksperta tabliczki mnożenia i uff…, można było odetchnąć z ulgą.
Dzień zakończyliśmy konkursem na eksperta tabliczki mnożenia w formie pisemnego testu składającego się z łamigłówek.