Ułatwienia dostępu

VIII edycja projektu edukacyjnego „Łączka i inne miejsca poszukiwań”

W roku szkolnym 2024/2025 uczniowie klasy 8c naszej szkoły (Aleksander Staszkun, Jan Krawczyk, Mateusz Frankowski, Łukasz Zając i Łukasz Sojka) wraz z nauczycielem historii panem Andrzejem Sikorą wzięli udział w VIII edycji ogólnopolskiego projektu edukacyjnego Instytutu Pamięci Narodowej „Łączka i inne miejsca poszukiwań”. Projekt ten ma na celu zainteresowanie młodzieży najnowszą historią Polski poprzez poznanie działań podejmowanych w celu odnalezienia miejsc pochówku ofiar reżimów totalitarnych.

W ramach comiesięcznych warsztatów organizowanych przez IPN w Katowicach uczniowie uczestniczyli w zajęciach prowadzonych przez specjalistów z zakresu historii, archeologii, antropologii, genetyki i archiwistyki. Młodzież miała okazję wcielić się w rolę historyków-poszukiwaczy, archeologów i antropologów, samodzielnie analizując dostępne materiały i próbując rozwikłać zagadki związane z działalnością IPN.

Każde spotkanie składało się z dwóch części: teoretycznej – podczas której uczestnicy zdobywali wiedzę dotyczącą metod poszukiwań miejsc pochówku ofiar represji – oraz praktycznej, w formie warsztatów edukacyjnych. Na zakończenie każdych zajęć uczniowie otrzymywali zadania do wykonania, co pozwalało na pogłębienie zdobytej wiedzy i rozwijanie umiejętności analitycznych.

01

Szczególnym wydarzeniem w ramach projektu był wyjazd edukacyjny do Warszawy. Uczniowie odwiedzili Izbę Pamięci przy ul. Strzeleckiej 8 – miejsce związane z historią represji politycznych w okresie PRL. Kolejnym punktem programu było zwiedzanie Cmentarza Wojskowego na Powązkach, w tym tzw. „Łączki” – symbolicznego miejsca pochówku wielu ofiar reżimu komunistycznego. Terenowa forma zajęć pozwoliła uczestnikom bezpośrednio zetknąć się z historią i uświadomić sobie wagę działań podejmowanych przez IPN.

02

Udział w projekcie był dla uczniów klasy 8c niezwykle cennym doświadczeniem. Młodzież nie tylko poszerzyła swoją wiedzę z zakresu historii najnowszej, ale także zyskała świadomość znaczenia pracy badawczej oraz roli, jaką odgrywa pamięć o ofiarach systemów totalitarnych w budowaniu tożsamości narodowej.

Serdecznie dziękujemy Instytutowi Pamięci Narodowej za możliwość uczestnictwa w tak wartościowym przedsięwzięciu edukacyjnym.

03

do góry